Winterbanden zijn autobanden die betere eigenschappen hebben ten op zichten van een standaard autoband bij temperaturen onder de 7 graden. Winterbanden zijn dus veiliger in winterse omstandigheden. Niet alleen bij sneeuw en ijzel, maar ook bij regen zijn winterbanden de beste keuze. Een winterband heeft een andere samenstelling dan een standaard autoband van het rubber, waardoor de band ook bij lage temperaturen flexibel blijf. De lamellen van het loopoppervlak bewegen bij iedere omwenteling open en dicht, waardoor de aangekleefde sneeuw, ijs en modder wordt verwijderd. De grip op het wegdek is dan optimaal en resulteert in een comfortabeler weggedrag en maximale veiligheid. De snelheid aanpassen aan de omstandigheden blijft uiteraard de belangrijkste factor voor de veiligheid!
Een winterband kun je herkennen of zou je moeten kunnen herkennen aan de symbolen aan de zijkanten van de band. De meest gangbare aanduiding is de M+S code, maar is een niet wettelijk gedefinieerde code. De banden producenten kunnen deze aanduiding naar eigen inzicht toekennen. Een betere keuze is de M+S aanduiding plus het sneeuwvlok symbool. De winterbanden met sneeuwvlok symbool zijn daadwerkelijk getest en hiervoor geslaagd. Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden wordt steeds groter. Dit blijkt uit een test die de ANWB in samen werking met verschillende Europese zusterclubs heeft gepresenteerd. Banden producenten verbeteren de specifieke eigenschappen van hun banden steeds verder. Winterbanden worden vooral op de winterse omstandigheden ontworpen en zomerbanden op het normale droge en natte wegdek in de zomer.
Samenvattend: M + S aanduiding is niet voldoende voor een winterband, een sneeuwvloksymbool zal hier bij moeten staan.
Loopvlak van een winterband De juiste winterband kiezen is niet eenvoudig! Een advies is de winterband te bestellen in de standaard afmeting van de band bij aflevering van de auto. Beter nog is winterbanden te kiezen met het smalst mogelijke breedte, uiteraard moet die wel voldoen aan de minimale eisen van de auto. De druk per band is dan hoger op de koude ondergrond en resulteert in een betere grip op het wegdek.
Winterbanden zijn standaard voorzien een code die aangeeft wat de maximale snelheid is waarmee gereden mag worden. De prijs van banden is mede afhankelijk van deze code die de kwaliteit van de band aangeeft. Bij aankoop van winter banden met een lagere code dan voorgeschreven dient er een sticker aan de binnenzijde van de auto duidelijk zichtbaar voor de bestuurder geplakt worden.
Winterbanden zijn volgens de wet niet nog verplicht, maar een ieder wordt wel geacht zijn auto onder controle te hebben en zijn weggedrag aan te passen aan de omstandigheden. Bij een winters wegdek zal een automobilist daarom in de bebouwde kom niet harder dan 30 kilometer per uur mogen rijden. Als u onvoldoende bent toegerust voor de weg en weersomstandigheden en dat hoeft niet perse door een gebrek aan winterbanden te komen bent tijdens het winterse verkeer, kan dit een boete tot gevolg hebben. Dat geldt overigens ook als u het verkeer hindert omdat bijvoorbeeld uw ruitenwisservloeistof bevroren is of als u uw ruiten niet goed ijsvrij gemaakt heeft.
Wie in de winter in Duitsland rijdt, doet er goed aan om met winterbanden op stap te gaan. Dit is sinds kort in Duitsland verplicht. Boetes zijn niet gering en moeten meteen betaald worden.